Фото: ашық дереккөзден

Түнде бейнеқоңырау шалу, әлеуметтік желіде балағат сөздерді пайдалану желідегі этикетті бұзады, тіпті жауапкершілікке ілінуге апарады. Бүгінгі материалда Stan.kz агенттігі Altel байланыс операторымен бірлесе отырып, онлайн этикеттің не екенін, оның ережелерін қалай сақтау керегін, заң аясында жауапкершілікке тартылып кетпес үшін не білу керегін түсіндіреді. Оған қоса мәдениеттанушы, заңгер, писхолог және PR маманы өз кеңесін береді.

Былтыр қаңтарда Қаскелең тұрғыны Айдос (есімі өзгертілді – ред) қолданба арқылы такси жүргізушісі қызметін көрсетіп жүрген. Ол Айсұлу (есімі өзгертілген – ред) деген қыздың тапсырысын қабылдайды. Айдос Айсұлуға хабарласады, бірақ ол қателесіп кеткенін, такси шақырмағанын айтады. Осыдан кейін Айдос пен Айсұлу ұрсып қалады. Айдос ашуланып Айсұлудың WhatsApp-ына «таза м*л екенсің» деп жазып жібереді. Кейін Айсұлу Айдосты сотқа береді. Нәтижесінде Айдос еш күтпеген жағдай болды. Айсұлуды қорлағаны үшін мораль шығыны ретінде 50 000 теңге айыппұлды төледі. Бұл оқиғаны заңгер Ержан Болатбек сот базасынан қарап, айтып берді. Мұнда айыпталушы Айдос желідегі әдеп нормасын бұзып отыр.

Желідегі әдеп нормасы деген не және ол не үшін қажет?

Желідегі әдеп – адамның мессенжерде, әлеуметтік желіде, сайттар мен платформаларда өзін-өзі ұстау мәдениеті. Бұл онлайн сөйлескенде экранның ар жағында отырған адаммен дұрыс әрі оңай тілдесу үшін және кикілжіңге келмес үшін қажет. Желідегі этикет те тура офлайн өмірдегідей: негізгі принципі – әдепті әрі сыпайы болу.

Желідегі әдеп қолданушыларға қауіпсіз орта, құрметке негізделген позитивті онлайн мәдениет қалыптастырады. Желіде белгілі бір әдеп нормасы сақталса, тұщымды идеялар бөлісетін, пікірталасатын, өз ойын ашық білдіре алатын анағұрлым толерантты желі қауымдастығы құрылады», – дейді мәдениеттанушы Арай Дастанқызы.

Желідегі әдеп нормасы қандай болуы керек?

Мессенжердегі әдеп ережелері

1. Сыпайы болыңыз. Қазақ тілінің сыпайылығы «сіз» деген сөзден басталады. Мессенжер арқылы танымайтын адамға хат жазғанда, мейлі оның жасы үлкен не кіші болсын, оған «сіз» деп сөйлескен дұрыс. Сыпайы болуды ұмытпаған жөн. Қазақстанда азаматтар қазақ және орыс тілінде сөйлейді. Хат жазғанда “Сізге қай тілде сөйлескен ыңғайлы?” деп сұраған дұрыс.

2. Қатесіз әрі сауатты жазыңыз. Мессенжер арқылы хат жазғанда сауатты болуға тырысыңыз. Қаншалық қате жазасыз, соншалық ол адамның алдында беделіңіз түсіп кетуі мүмкін. Оған қоса қазақ тіліндегі құрмалас сөйлемнен аулақ болыңыз. Ойыңызды бірнеше жай сөйлемге бөліңіз.

“Ұзақ аудио жіберме”: Желідегі әдеп ережелері жайлы не білу керек

3. Хабарламаны бөліп-бөліп жазбаңыз. Адамға хат жолдамай тұрып сөйлеміңізді құрап, айтқыңыз не сұрағыңыз келгенді бір хабарлама етіп жазыңыз.

“Ұзақ аудио жіберме”: Желідегі әдеп ережелері жайлы не білу керек

4. Уақытқа қараңыз. Адам уақытын бағалаңыз. Өте шұғыл жағдай болмаса, жұмыс уақытында, яғни 09.00-18.00 немесе 10.00-19.00 аралығында хат жазған жөн. Осы уақытта хабарласып, кейінгі әңгімелесуді кешкі не түнгі уақытқа қоюыңызға болады. Ең бастысы, келісіп алсаңыздар болғаны.

“Ұзақ аудио жіберме”: Желідегі әдеп ережелері жайлы не білу керек

5. Ортақ топқа рұқсатсыз қоспау. Қазақтар бір отбасының қиын мәселесін бір әулет не бір ауыл болып шешіп, көмектескен. Осындай қасиетінен топтық келісім жақсы дамыған. Дегенмен мұны онлайн өмірде шектен тыс қолданбаған жөн. Мәселен, адамды рұқсатынсыз мессенжердегі ортақ топтарға қосу – әдепсіздік. Бұл офлайн өмірде адамды барғысы келмеген жерге мәжбүрлеп апару сияқты.

“Ұзақ аудио жіберме”: Желідегі әдеп ережелері жайлы не білу керек

6. Рұқсатсыз аудиохабарлама жазбау. Кез келген адаммен мессенжер арқылы сөйлескенде мәтін ретінде хат жазып бастаған дұрыс. Етене араласып кеткен соң немесе рұқсатын берген соң, аудиохабарлама жібере аласыз. Себебі кей адам аудиохабарлама тыңдағанды ұнатпауы мүмкін. Мәселен, офистегі қызметкерге аудиохабарламаны тыңдау ыңғайсыз болса, маникюр және педикюр маманына қолайлы. Осындай сәттерді ескеріңіз. Ал қызметкерге бір жұмысты тапсырып жатсаңыз, мәтін етіп жазған абзал. Қызметкер ұзын-сонар аудионы тыңдамай-ақ, мәтінді қалаған кезінде көз жүгіртіп оқи алуы керек.

Желіде пікір жазғанда қажет әдеп ережелері

Коммуникация бойынша маман Бақыт Аманжолқызының айтуынша, әр адамның этикаға қатысты көзқарасы әртүрлі болуы мүмкін. Дегенмен маман желіде коммуникация құрмай жатып, алты принципті ескеру керек екенін айтады.

«Біріншіден, адамның желіде жазған пікірі заңға қайшы болмауы керек. Екіншіден, моральдық тұрғыдан оның қаншалық дұрыс-бұрыс екенін ойлануы қажет. Үшіншіден, адам өзінің құндылығына сай жазуы керек. Төртіншіден, бұл жазған хабарлама не пікір оның болашақтағы экономикалық жағдайына қалай ықпал ететінін ескеруі қажет. Мәселен, адам әдеп нормасын бұзатын пікір жазса, беделі түсіп, қызметі төмендеп кетуі ықтимал. Керісінше, жақсы жазған пікірінің арқасында танымал болып, жұмысында жақсы серіктестер табуы мүмкін. Бесіншіден, жазған әр сөзіне аргумент келтіре алуы керек. Алтыншыдан, өзінің өзгелердің алдындағы беделін ойлауы керек», – дейді Бақыт Аманжолқызы.

“Ұзақ аудио жіберме”: Желідегі әдеп ережелері жайлы не білу керек
  • Авторды және басқа пікір жазған адамды құрметтеңіз. Сіз белгілі бір адамның парақшасында немесе көпшілік оқитын ашық алаңға пікір жазып отырсыз. Белгілі бір оқиғағаға қатысты ойыңызды жинақы, сыпайы әрі жүйелеп жеткізіңіз.
  • Балағаттамаңыз. Офлайн өмірде істемейтін әрекетті онлайнда да істемеңіз. Пікір жазғанда балағаттамаңыз. Адамның жеке пікірі басқа адамның ар-намысын, жеке басын қорламауы керек.
  • Өз ойыңызға аргумент келтіріңіз. Интернеттегі әр бөліскен пікіріміз үшін жауаптымыз. Сол себепті әр сөзімізге нақты аргумент келтіріп жазған жөн.
  • Өзгенің пікірін сыйлаңыз. Бәрі сіздің ойыңызға келісуге міндетті емес. Қанша өзіңіздікін дұрыс деп санасаңыз да, өзгенің пікірін сыйлаңыз. “Жеке ойым” деп өзгенің құқығын таптамаңыз.
  • Флеймнен және провокацияға толы пікірден аулақ болыңыз. Флейм – дөрекі, ешкімге ешқандай пайда әкелмейтін пікірталастар. Мұндай пікірталастан сіз тек жүйкеңізді және уақытыңызды ғана жұмсайсыз.

Желідегі әдепті сақтамаудың қандай салдары бар?

Психолог Жансая Руланованың айтуынша, желіде әдеп сақталмаса, хабарламаны алған адам да, оны жазған адам да зардап шегеді.
Біріншісі – пікірді алған адам. Адам өзге біреуден балағат хабарлама, манипуляцияға толы пікір ала берсе, ол күйзеліске ұшырауы мүмкін. Салдарынан өзіне сенімі төмендеуі, басқалармен коммуникация құруға қорқып қалуы мүмкін.
Екіншісі – пікірді жазған адам. Психологияда “микроагрессия” деген түсінік бар. Бұл – адамның екінші бір адамның белгілі бір ерекшелігіне бағыттылған дөрекі әрекеті. Бұған балағат, жағымсыз пікірлерлер жатады. Дегенмен дәл сол балағат сөзге толы немесе агрессив сипаттағы пікір жазған адам өзгелердің алдында беделін түсіріп алуы мүмкін. Себебі көп жағдайда адамдар келесі бір адамды оның айтқан, жазған ойына қарап бағалайды.

Желідегі этикетті бұзған адам жауапқа тартыла ма?

Заңгер Ержан Болатбектің айтуынша, Қазақтанның Қылмыстық кодексінің «Қорлау» деген 131-бабы 2-бөлігі бойынша, адам екінші бір адамды көпшілік алдында, бұқаралық ақпарат құралын немесе әлеуметтік желіні қолданып, қорлайтын болса, жауапкершілікке тартылады. Айыпталған адамға 200 АЕК-ға айыппұл (шамамен 750 мың теңге) салынады немесе түзеу жұмысына немесе алты айға дейін қоғамдық жұмысқа тартылады.

«Мемлекеттің негізгі құндылығы – адам, оның өмірі мен ар-ожданы. Оған қоса Азаматтық кодекстің 7 және 9-бабы бойынша, адам өзін саналы түрде ұстауы, өзгенің құқығын таптамауы, өз құқығын шектен тыс қолданбауы керек», – дейді заңгер.

Сонымен, нетикет – онлайн ортадағы жалпы қабылданған нормалар мен мінез-құлық ережелерінің жиынтығы. Бұл желіде адамдардың бір-бірін түсінуге, сыйласып қарым-қатынас құруға, конфликтердің алдын алуға, жағымсыз жағдайларды болдырмауға, онлайн әлемде табысты мақсатқа жетуге мүмкіндік береді.

 

Өзге де жаңалықтарды оқу үшін Telegram арнамызға жазылыңыз!