«Кітап адамға бір орында отырып-ақ саяхаттауға көмектеседі» дейді Бернард Вербер. Баланың дүниені тануына тікелей әсер етіп, әлемге алғашқы саяхат жасататын да кітап. Демек, балалар әдебиеті – тек балалар жылында ғана емес, тұрақты түрде тоқсан сайын назарға алынуы керек маңызды мәселе.

Себебі тұлға ретінде әлемді қабылдау, жағдаят­тарға өзін­дік көзқарас қалыптастыру бала­лық шақтан басталады. Саналы, сауат­ты, еркін ойлай алатын бала – эво­люцияның қозғаушы күші.

Балаларға арналған контент жасап, түрлі жанрда тың туындылар жазу кез келгеннің қолынан келе бермейді, ал жазылған дүние­нің бәрі де ма­ман­дар­дың сүз­гісіне салы­нуы керек. Себе­бі екінің бірі кітап шыға­рып, аудар­ма жасай­тын нарық­тық кезеңде, смарт­фонын саусағымен сілтегенге кез келген сұрақтың жауабы табыла кететін қолжетімділік барда баланың сұранысына сай, аш санасын тойдыра алатын, өзіндей мөлдір, таза дүние ұсыну қиынның қиыны. Балалар әдебиетін жазу баланың көзін қаламмен сызу секілді. Егер дұрыс жаза алмасақ, қарашығын ағызып жібере аламыз…

Жақында әлеуметтік желілерде көпшіліктің талқы­сына түскен балабақшада жаттауға берілген өлең шумағын оқыған кез келген адам шошына қарайды.

Айналайын, анашым,

Әлпештеген баласын.

Еміп өскен бөбекпіз

Анамыздың мамасын, – делінген онда. Мұны көр­ген ата-аналар мен әлеуметтік желі қолдану­шы­лары таңданысын жасыра алмады…

«Бірі балабақ­шадағылар қандай тапсырма бергенін қарамай ма? Сұмдық» десе, енді бірі «Балалар ақындары жақсы дүние жаза алмаса, балабақшаны кінәлаудың қажеті жоқ» дейді.

Яғни балалар әдебиетінен жақсысын ұсынып, ұсынуға келмейтін туындыларды іріктеу әлі де жолға қойылмаған. Бұл мәселеге қатысты педагогика ғылымдарының докторы, балалар ақыны Рахат Наурызбаева: «Қазір балаларға берілетін ақпарат өте көп, бірақ дұрысын таңдау, іріктеу, жүйелеп ұсыну жағы жеткіліксіз. Онымен айналысатын арнайы жүйе қалыптаспаған, себебі бала шығармашылығын дамытуға бағытталған іс-әрекеттер жүйеленбеген, мектептер, одан тыс мекемелердің байланысы өз дең­гейінде емес. Сол үшін бала­ларға арнап жазатын ақын-жазу­шы­лардың бір-бірімен және шығармашыл балалармен жиі кездесіп тұруына, шығар­ма­лар­ды тал­дап, сараптап, кеңес беретін, әдеби оқулар, жаңа кітап таныс­тыры­лымын ұйым­дас­тыра­тын аудан, облыс көле­мінде ғылы­ми-сарап­та­малық орталық немесе бөлім қажет», ‒ дейді.

Аталған мәселеге қатысты өңірдің ахуалына тоқталсақ, аймақта барлығы 12 балалар кітапханасы жұмыс істейді. Ал олардың жалпы қорында 389 871 дана кітап бар. Одан бөлек өткен жылдың алғашқы тоқсанында кітапханалар қоры 189 дана жаңа әдебиетпен толығыпты. Бұл жаман көрсеткіш емес. Бірақ балаларға ұсынылатын дүниенің бәрі қазақ авторларының шығармалары ма? Қызылордалық балалар қандай дүние оқығысы келеді? Олардың сұранысын қамтып жүрміз бе? Ә.Тәжібаев атындағы облыстық кітапхана мамандарының айтуынша, кішкентай оқырман шетелдік авторларды оқуға құмар. Облыстық кітапханаға келетін балақайлар «Ертегі­лер елінде» атты сериямен шығатын кітаптарды көбірек оқиды екен. Оқушылар Ы.Алтынсариннің әңгімелерін жиі іздейді. Тағы көп оқылатын автордың бірі ‒ ертегі жазудың шебері, әйгілі Ганс Христиан Андерсен. Балалардың жас ерекшеліктеріне қарай өзіндік талғамы қалыптаса бастаған. Жасөспірім кезеңде ұл балалар фантастика, шытырман оқиғаға толы Бердібек Соқпақбаев, Жүніс Сахиев, Эдгар По, Жюль Верн, Роберет Стивенсон, ДЖ.К.Ролинг, Николай Носовтың кітап­та­рын оқы­ғы­сы келеді. Ал қыз ба­лалар психология, махаббат романдарын, сондай-ақ түсіндірме сөздік пен та­ным­дық эн­цикло­педияларды жиі парақтайтыны анықталды. Неге балалар шетелдік авторларға құмар десек, бірнеше себебі болуы мүмкін-ақ. Қазақ авторлардың шығармалары дұрыс насихатталмай келеді және балаларға арнап жаза­тындар аз.

‒ Қатары селдіреп қалған алдымыздағы аға-апаларды айтпағанда, қазіргі күні балаларға арнап жазып жүрген жас ақын-жазушылар саусақпен санарлық қана. Олар­дың да көбі қала­­­мын суы­тып ал­ды. Өйт­кені қоғам­­да әлі де бала­лар әдебиетіне деген көзқарас түзелген жоқ.

Балаларға арнап жаза­тын әлгі айтқан аз ғана қалам­­герлер­­дің өзі қалам­­­ақы алмақ түгіл, дайын дүниеле­рін баспадан шығара алмай, қаржылай демеуші болатын қайырымды жандарды іздеп, кәсіп иелері мен жергілікті әкімдерді жағалап жүр. Ал балалар жазушы­лары осын­дай күйде жүрсе, оларға жеткілікті жағдай жасалмаса, балалар әде­биеті қа­лай да­ми­­­ды? Ба­ла­­лар­­ға ар­нал­­­ған кі­тап­­ты на­си­хат­тай­тын бала­­­лар кі­тап­­хана­лары мен мектеп­тер ғана. Басқа өңірді білмеймін, біздің об­лыста жаңа кітаптың танысты­рылымы, оны оқыр­ман­дарға насихаттау жұмыстары баяу. Сол үшін оған аймақ жастары да атсалысу керек. Мүмкін осы бағытта арнайы ұйым құру керек шығар. Әйтеуір кітапхана мен жазушыға ғана бар жауапкерші­лікті артып қоюға болмайды, ‒ дейді балалар ақыны Қуат Адис.

Бала­ларға арналған туындылардың естісі мен есері сараланып, ұсынар дүние жеткілікті делік. Бірақ балаларға контент жасауда тағы бір мәселе бар. Ол – тек кішкентайлардың ғана емес, ересектердің де көлемі жағынан ұзақ, көп ақпаратты қабылдай алмауы. «Жасөспірімдер көлемі 500 сөзден асатын әңгімелерге тосырқай қарайды. Өйткені олар қас-қағым сәтте өзгеріп кететін қарқынды заманда өмір сүруде. Бұл балалар әдебиетінен жаңа формалар мен форматтарды, тәсілдер мен техно­логияларды талап етеді. Егер мұны ес­кер­ме­сек, заман тала­бына жа­уап бе­ріп, ұлт­тық бала­лар әде­бие­тін да­мыт­пасақ, елдің ер­тең тіз­гінін ұс­тар жас ұрпақ­ты бөтеннің торына тастап, орға жыққан болып шығамыз. Жазушыларымыз осы тұрғыда өз жаңашылдық­тарын ұсынуға тырысу керек», – дейді жазушы Бақытбек Смағұл.

Балалар әдебиетінің белгілі өкілі С.Маршак: «Балалар балалық пен даналықтың екі ортасында өмір сүреді» деген екен. Балалар қаламгері соған сай бала да, дана да болуы шарт. Сонымен бірге сәт санап ауысып жатқан құндылықтар, технологиялық прогрестің нәтижесінде келген ақпараттың шектен тыс қолжетімділігі бар. Қай жағынан келсек те, балалар қаламгеріне артылған жүк жеңіл емес. Бізде неге Жюль Верн, Доктор Сюс, Жоан Роулиң секілді жазушы жоқ деп тағы төпелейміз. Ондай жазушылар болуы үшін қазақша дүниені жарнамалайтын да, оқитын да, оқытатын да – өзіміз. Ендеше, балалар әдебиетінің жандануы бәрімізге ортақ, ұлттық міндет.

Дина БӨКЕБАЙ

 

Өзге де жаңалықтарды оқу үшін Telegram арнамызға жазылыңыз!